FRILUFTSBLOGGEN

Mest leste blogginnlegg siste 30 dager:
Topptur til Sølen: en stor milepælHemmeligheten bak samojedens hvite pelsPå tur i Fønhusriket VassfaretSølna: et padleeldoradoLa Sportiva Elk

Renåfallet - en ukjent perle

Lagt inn av Erin Sandberg 8. juli 2012

På sin ferd fra Nordre Rensjøen sør for Renåfjellet passerer Renåa først gjennom Renåtjønnan før den renner forbi Bergevollen og Renåheim på vei mot Flena og Storsjøen. Videre nedover renner den gjennom frodig gran- og løvskog, med mange døde trær som har falt overende, før den skjærer gjennom fjellet i et dypt juv. Her er det flere fine fossefall og en stor jettegryte - en uthuling av berget der vannet har gravd seg innover og laget en dyp gryteformet kulp. Denne flotte plassen ligger bare noen kilometer fra Renåfjellet hyttefelt, men vi mistenker at mange av hytteeierne ikke kjenner til den. Derfor tenkte vi å dele våre opplevelser fra en tur til Renåfallet i helgen slik at andre kan oppdage og få glede av dette stedet.

Vis større kart

Atkomst

Fra Renåfjellet: Om du kommer fra det nederste feltet er det lettest å følge veien som tar av fra Renåfjellveien etter Tversen (mellom det gamle og nye feltet) mot Seljerusta. Følg veien ca. 1,2 km før du tar av andre vei til høyre. Følg denne veien noen hundre meter til du kommer til ei bru over Renåa, som det bare er å følge nedover. Juvet begynner etter ca. 1,5 km og Renåfallet er ca. 700 meter nedenfor.

Fra det øvre feltet følger du en av stiene som går ned i dalen. Når du kommer til stien som går mellom vinterparkeringen og Nordre Rensjøen finner du bilveien omtrent der stiene møtes og følger den vestover ca. 700 meter der du tar av til venstre. Følg deretter samme beskrivelse som over.

Fra Storsjøen: Om du kommer sørfra tar du av til høyre ca. 1 km nord for skiltet til veterinæren like før Åkrestrømmen. Hold til høyre omtrent 3 km, da tar du til venstre og følger denne veien til den stopper etter noen hundre meter. Følg traktorveien videre innover der du krysser en liten bekk før du kommer til Renåa. Følg stien langs Renåa noen hundre meter inn til du kommer til Renåfallet. Det er mange fine steder også ovenfor Renåfallet, så ikke avslutt turen her!

Renåa renner gjennom grønn og frodig skog på vei ned mot Renåfallet og Storsjøen

Her renner Renåa ned i juvet

Lørdagen vi valgte for å utforske Renåa var regntung og tåkete. Det er ikke ofte man går i regn nesten hele dagen, men denne dagen ble vi våte alle fire (Staffan, Mistra, Bayaz og jeg) uten mulighet til å tørke noe særlig mellom regnskurene. Det gjorde imidlertid turen desto bedre, siden den frodige skogen fikk en enda dypere grønnfarge. Det går ingen sti ned til Renåfallet og går man langs bekken er terrenget ganske ulendt. Om det først og fremst er Renåfallet man vil se kan man gå noen hundre meter fra bekken der terrenget er mye mer lettgått, men orienteringen blir litt mer utfordrende. Det går også an å kjøre opp fra Storsjøen slik at man bare får noen hundre meter å gå. Vi valgte å gå fra hytta øverst i Renåfjellet ned til stien som går til Nordre Rensjøen og følge Renåa nedover. På vei opp igjen gikk vi lenger opp i skogen og fulgte sørsiden begge veier. Det er absolutt verdt anstrengelsen å følge bekken en av veiene for å oppleve den trolske skogen.

Et av fossefallene ses i bakgrunnen

Granskog, mosekledd skogbunn, fosser og jettegryte - dette er uten tvil et sted det er verdt å besøke

Dette blogginnlegget skal ikke bare handle om en vakker naturopplevelse. Det ligger en søknad inne til behandling hos NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) om å føre deler av vannet i Renåa i rør fra Renåheim til et kraftverk ca. 800 meter nedenfor Renåfallet. Om søknaden blir godkjent, etter en offentlig høringsprosess og behandling hos NVE, vil vannføringen antakelig bli vesentlig mindre enn i dag. På dette kartet kan du se hvor det planlegges å ha inntaket og hvor røret skal legges ned til kraftstasjonen. Det blå feltet er nedbørsfeltet til Renåa, resten av symbolene kommer tydeligere fram om du zoomer deg inn.

Det nederste og høyeste fallet i Renåa

Renåa renner foreløpig urørt gjennom skogen på sin ferd ned mot Flena og Storsjøen